Over 25.000 tasting notes

One of Norway's largest wine tasting note archives, containing more than 25.000 tasting notes. All tasted by one taster, not a panel, so Norway's most consistent archive as well. To find tasting notes? Search; mywinesandmore "wine name" on google, to find all notes from one property.

Wednesday 5 August 2009

Noen flere gamle og til tider lyriske notater (Vår 2003)

Morsomt å sitte her å bla i min første notatbok. Mye gode viner selv da.

1995 Chateau d'Yquem;
(Min første Yquem) Fargen er en ufattelig dyp gull. Rik duft, masse intens botrytis, tykk massiv og intenst søt, fet masse aprikos, fersken, noe rosiner, heftig og intens. Ettersmak herfra og helt ned til slottet. Mektig og herlig syre som leker på tungespissen. Smaken er som åpningen på Mahlers symfoni #2, starter forsiktig og åpner seg som solen når den kommer frem bak skyene, til ett underverk av dufter, smak og kompleksitet

Slike notater har jeg ikke så mange av lenger....,men det var min første Yquem, og jeg husker den og alle de andre enda.

På båttur til Kiel med Colorline ble denne vinen historie.

1997 Vieux Chateau Certan;
Mild i munn og myk, det vil si lite tanniner. Lukket men åpner seg etterhvert i glasset. Mørk og dyp farge, skikkelige gardiner og fantastisk duft. Ikke noe å skamme seg over Herr Andersen.

Historien som hører med her er at en vinkelner Andersen var noe skeptisk til å åpne denne for en brokete gjeng på noen og tyve år med slipperser og fotballshortser, samt en som kun spiste pommes frites...

Så følger en vin som den gang ble gitt bort for 500 kroner.

1993 Royal Tokaji Aszu Essencia;
Dyp rav med innslag av gull og rødtoner. Noe av det mest overveldende jeg har smakt, alt typisk Tokaj, men nesten petroleum i tillegg. Søtt, noe syre (masse bak alt sukkeret), fantastisk lang ettersmak, noe røde epler, rosiner, bringebær, moreller og jordbær.

Det var en opplevelse av en vin, husker den godt enda. 7,5% alkohol. Under 6000 flasker laget.


Må ta med en vin til. Jeg reiste over til Stockholm for å skaffe meg, tur retur på en dag for en flaske.

1986 Chateau d'Yquem;
Farge av mørkt gull, mektig duft av aprikos og noe honning, mer avdempet enn 95, kompleks fruktig, og blomster. Mektig og himmelsk i munn, botrytis, noe smør og en ettersmak som gjør at man bare trenger en munnfull. Fantastisk til Foie Gras og jordbær med David.

Det var noen notater fra min første notatbok.

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.